قبل از پرداختن به کاربردهای نرم افزار CRM آسانسور (مدیریت ارتباط با مشتری) بهتر است با ذات نرم افزارهای CRM آشنا شوید و سپس درمورد کاربردهای نرم افزار CRM آسانسور بطور مفصل صحبت کنیم. در مقالهای مجزا دلایل اهمیت CRM در کسب و کارها را برشمردیم در صورتی که به این مبحث علاقهمند هستید مطالعه آن خالی از لطف نیست.
نرم افزار CRM چیست؟
برای پاسخ به سوال نرم افزار CRM چیست باید بگوییم که CRM که مخفف Customer Relationship Management که ما اون رو بیشتر با عنوان مدیریت ارتباط با مشتری میشناسیم یک رویکرد است که به کسب و کار ها کمک میکنه ارتباط خود با مشتریان موجود رو ارتقاء بدهند و با سرعت بالایی مشتریان جدید بدست بیاورند. در این مطلب به طور جامع به تعریف CRM میپردازیم و شما با مزیت های CRM برای کسب و کار خود آشنا خواهید شد.
هرچند معنی CRM چیست در طول سالها چندین بار تغییر کرده است.در ابتدا از واژه CRM برای افزایش کیفیت خدمات مشتریان استفاده میشد، اما امروز این واژه به کل استراتژی یک کسب و کار مرتبط میشود. نرم افزار CRM در سازمان به عنوان اصلیترین ابزار مدیریت فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان و همسو کردن فعالیتهای شرکت شناخته میشود. به کمک CRM همه فرآیندهای شرکت، سیاستهای کاری و افراد تیمهای مختلف در یک پلت فرم یکپارچه کار خواهند کرد.
چرا کسب و کارها از CRM استفاده میکنند؟
برای اکثر کسب و کارها، مشتری مهمترین و ارزشمندترین دارایی است. اغلب شرکت ها در شروع کار، اطلاعات مشتریان را در مکانهای مختلفی مانند حافظه مدیر شرکت، صندوق پستی کارشناس فروش، پوشه فاکتورهای حسابدار و غیره نگهداری میکنند. اما با رشد کسب و کار، ایجاد یک پایگاه مرکزی برای نگهداری این اطلاعات به سرعت به یکی از نیازهای اساسی تبدیل میشود.
بدون داشتن پاسخ سریع برای سوالات مهم، کار تیم شما به کندی پیش خواهد رفت. چه کسانی مشتری ما هستند؟ چگونه با آنها در تماس باشیم؟ تعامل آنها با ما چگونه است؟ نمودارهای کسب و کار جدید ما به چه صورت خواهند بود؟
اگر مشتری احساس کند تیم شما در تعامل با او هماهنگی لازم را ندارد، باعث رنجش او خواهد شد. از نظر مشتری او با یک شرکت طرف است و نه با مجموعه ای از افراد و دپارتمانهای متفاوت. افراد تیم شما به یک پیش زمینه در مورد نیازها، خواستهها و شرایط فعلی مشتری احتیاج دارند تا بتوانند یک مکالمه را از همانجایی که ناتمام مانده ادامه دهند.
اینها مشکلاتی هستند که یک نرم افزار CRM برای حل آنها طراحی شده است. با داشتن یک پایگاه مرکزی برای ساماندهی تمام جزئیات سرنخها (leads) و مشتریان، کار تیم شما برای کسب اطلاعات در مورد شرایط کسب و کار و همینطور وضعیت ارتباط با مشتری بسیار ساده تر خواهد شد.
CRM اطلاعات مخاطبین مانند ایمیل و شماره تلفن را ثبت میکند. همچنین می تواند به طور خودکار از اطلاعاتی مانند اخبار اخیر در مورد فعالیت شرکت استفاده کند و اطلاعاتی نظیر تنظیمات شخصی مشتری را در رکورد ارتباطات ذخیره کند. CRM این اطلاعات را سازماندهی میکند و به شما یک رکورد کامل از افراد و شرکت ها ارائه میدهد تا بتوانید رابطه خود را با مشتریان در طول زمان پیگیری کنید. در واقع CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری با ایجاد یک دید 360 درجه از مشتری و ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز، تعامل با مشتریان را بهبود میبخشد.
مهمترین کاربردهای نرم افزار CRM آسانسور
در بالا به مهمترین مزیتها و کاربردهای نرم افزار CRM اشاره نمودیم.